REGULAMIN PRZEDSZKOLA
Spis treści:
- Organizacja
- Zadania przedszkola
- Prawa dziecka
- Prawa i obowiązki rodziców
ORGANIZACJA
- Przedszkole jest instytucją oświatową, wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą oraz realizuje zadania zawarte w Statucie.
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci, zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Podstawą przyjęcia dziecka do Przedszkola jest wypełnienie karty zgłoszenia dziecka oraz uiszczenie opłaty wpisowej.
- Do przedszkola przyjmowane są dzieci które ukończyły 2 rok życia, są samodzielne i komunikują swoje potrzeby.
- Przedszkole jest czynne od godziny 6.30 do 16.30
- Nieobecność dziecka należy zgłosić do godziny 9.00
- Dziecko mogą przyprowadzać i odbierać rodzice lub prawni opiekunowie albo upoważnione przez nich osoby (pełnoletnie), po uprzednim poinformowaniu Przedszkola i potwierdzeniu na piśmie.
- Dziecko przyprowadzane do przedszkola musi być zdrowe tj. niemające kataru, gorączki, biegunki, wymiotów itp.
- Dziecko powinno posiadać buty na zmianę, przybory do mycia zębów, bieliznę i odzież na przebranie.
- Każde dziecko ma przypisane miejsce w szatni.
- W przedszkolu jest wyznaczony czas na odpoczynek dzieci.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową, program wychowania w przedszkolu, wybrany spośród programów wpisanych do wykazu programów dopuszczonych przez MEN do użytku w przedszkolu oraz programy autorskie opracowane przez nauczycieli Przedszkola.
- Przedszkole funkcjonuje przez 11 miesięcy, z miesięczną przerwą wakacyjną.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe przedmioty przynoszone do placówki.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole zapewnia:
- nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego;
- zatrudnienie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- opiekę, wychowanie i nauczanie odpowiednio do wieku i potrzeb dziecka oraz możliwości przedszkola, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny;
- wspomaganie rodziny w jej wychowawczej roli;
- Przedszkole w działaniach wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych kieruje się dobrem i troską o zdrowie powierzonych opiece dzieci, respektując zasady nauk pedagogicznych
- zapewnia dziecku pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z możliwościami i potrzebami psychofizycznymi z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka;
- współpracuje z psychologiem i innymi specjalistami oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci,
- prowadzi obserwacje pedagogiczne, które zakończone są analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- wspiera rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwija ich kompetencje zawodowe;
- konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechniania wiedzę o tych prawach;
- organizuje bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki,
- Umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
Przedszkole zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje określone zadania:
- organizuje warunki sprzyjające nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju dziecka;
- wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- umożliwia dziecku swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- umożliwia budowanie systemu wartości, zapewniając wychowywanie, dzięki któremu dziecko orientuje się co jest dobre, a co złe;
- kształtuje odporność emocjonalną dziecka konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- wspiera aktywność dziecka podnosząc poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- rozwija umiejętności społeczne dziecka, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi;
- stwarza warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- zapewnia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń;
- buduje dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwija umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadza dziecko w świat wartości estetycznych i rozwija umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtuje u dziecka poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotyczne;
- zapewnia dziecku lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- wzmacnia poczucie wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzebę tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- rozwija nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności w zakresie dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- wykorzystuje naturalne sytuacje do nauczenia dzieci rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, uwzględniając treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- buduje wrażliwość dziecka, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki, w tym wrażliwość estetyczną;
- umożliwia poznanie i budowanie systemu wartości, oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzy warunki umożliwiające bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i
podejmowania intencjonalnego działania, a także prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziała z rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości;
- tworzy warunki umożliwiające rozwój tożsamości dziecka;
- umożliwia poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby;
- rozwija umiejętności społeczne które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi w tym osoby starsze;
- za zgodą rodziców realizuje treści wychowawcze, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- rozwija mechanizmy uczenia się, prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- kształtuje czynności intelektualne oraz odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień i budowaniu zainteresowań.
- Cele wychowania przedszkolnego przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka;
- Społeczny obszar rozwoju dziecka;
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka;
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka;
PRAWA DZIECKA
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym dzieci w wieku przedszkolnym;
- szacunku dla swoich potrzeb;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania godności osobistej i własności intelektualnej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym;
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, z poszanowaniem zdania innych;
- rozwijania cech indywidualnych i postaw twórczych.
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie statutu;
- współpraca z nauczycielkami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
- przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej;
- przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
- rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
- zawiadamianie przedszkola o przyczynach długotrwałych nieobecności dziecka (powyżej 1 miesiąca);
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- przestrzeganie godzin pracy przedszkola oraz ramowego rozkładu dnia;
- zapewnienie dziecku warunków do regularnego uczęszczania na zajęcia;
- zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia;
- kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
- ubezpieczenie dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków;
- uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
- śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.
PRAWA RODZICÓW
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
- uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
- pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań edukacyjnych na terenie przedszkola z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
- wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w przedszkolu;
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami oraz zadaniami wynikającymi;
- z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale;
- zapoznania się z obowiązującymi w przedszkolu dokumentami w szczególności ze statutem przedszkola i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w przedszkolu;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną, poprzez swoje przedstawicielstwo;
- udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości i imprez przedszkolnych, jeśli pozwala na to stan sanitarno-epidemiologiczny związany z Covid-19.
- Zapoznawanie się z jadłospisem.