ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej, zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Niepubliczny Dom Przedszkolaka „Pluszowy Zakątek”
2. Przedszkole jest placówką niepubliczną.
3. Organem prowadzącym przedszkole jest Halina Koźluk, zamieszkała: 76-251 Kobylnica ul. Główna 70
4. Siedziba macierzysta przedszkola ,,Pluszowy Zakątek,, znajduje się pod adresem: 76-251 Kobylnica ul. Główna 70 z oddziałem przedszkolnym w Kwakowie przy ul. Cichej 2
5. Przedszkole posiada logo :
6. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Słupsku.
§ 2
Przedszkole działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, z późniejszymi zmianami),
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz . U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17, z późniejszymi zmianami),
3. Rozporządzeń wykonawczych do ustawy o systemie oświaty, dotyczących placówek niepublicznych,
4. Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 Kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 942 z późniejszymi zmianami
5. niniejszego statutu
§ 3
Przedszkole używa pieczęci o treści: Niepubliczny Dom Przedszkolaka ‘’Pluszowy Zakątek’’ Halina Koźluk 76-251 Kobylnica ul. Główna 70 REGON 220456445 NIP8391393538
ROZDZIAŁ II Cele i zadania przedszkola
§ 4
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Cele przedszkola to: a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
b) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
d) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
g) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
h) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
i) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się – poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
j) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
k) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
3. W przedszkolu prowadzi się i dokumentuje obserwacje pedagogiczne w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, w szczególności analizę gotowości dziecka /5 i 6 letniego/ do podjęcia nauki w szkole tzw. diagnozę przedszkolną.
4. Przedszkole współdziała z rodzicami / prawnymi opiekunami, pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
a) pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej w przypadku pojawiających się trudności ,
b) informuje na bieżąco o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju.
5. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
6. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
7. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej.
8. Przedszkole tworzy warunki do nauki języków obcych.
§ 5
1. Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej przedszkola, którymi to obszarami są:
a) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
b) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
c) wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
d) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
e) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
f) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
g) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
h) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
i) wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
j) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych; zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, tabletów i ciekawych edukacyjnych programów komputerowych
k) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
l) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
m) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci
n) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
o) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
§ 6
Placówka zaspakajając potrzeby dziecka kieruje się w szczególności:
1) dobrem dziecka,
2) potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
3) koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
ROZDZIAŁ III Organy przedszkola
§ 7
Organami przedszkola są:
1.Organ Prowadzący
2. Dyrektor ds .oświaty
3. Rada Pedagogiczna
§ 8
Organ Prowadzący kieruje całokształtem pracy przedszkola i jest kierownikiem pracowników pedagogicznych i pomocniczych zatrudnionych w przedszkolu.
Do kompetencji dyrektora ds. oświaty przedszkola należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną przedszkola,
4) zapewnienie dzieciom harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli w zakresie a) organizowania procesu edukacyjnego
b) planowania i dokumentowania pracy edukacyjnej i zajęć dodatkowych
c) prowadzenie obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej
d) organizacja i nadzorowanie imprez przedszkolnych
6) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
7) kierowanie, jako przewodniczący, pracami Rady Pedagogicznej, realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji , jak również wstrzymywanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa oświatowego,
8) współpraca z rodzicami / prawnymi opiekunami oraz instytucjami i placówkami oświatowymi, kulturalnymi /
12) informowanie dyrektora szkoły rejonowej o niespełnieniu przez dziecko zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
14) podejmowanie decyzji w sprawach pedagogicznych przedszkole
§9
Dla Organu Prowadzącego –pracownika przedszkola ustanawia się zakres obowiązków
1) zapewnienie warunków działania przedszkola w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki dzieci oraz zatrudnionych pracowników
2) podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziałów przedszkolnych
3) decydowanie o powołaniu/odwołaniu/ i funkcjonowaniu w placówce Rady Rodziców wnioskując na posiedzeniu RP
4) współopracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych przedszkola
5) ustalanie wysokości wpisowego i miesięcznego czesnego za dziecko uczęszczające do przedszkola
6) zapewnienie dzieciom posiłków (śniadanie, obiad i podwieczorek) oraz rozliczanie należności wpłat rodziców na wyżywienie dzieci przygotowując listę wpłat do 5 dnia każdego miesiąca oraz terminowe opłacanie miesięcznych faktur wystawianych za żywienie dzieci w przedszkolu
7) Składanie wniosków o dotację wraz z aktualną listą dzieci uczęszczających do przedszkola do 10 każdego miesiąca oraz rozliczeń rocznych z wysokości pobranej dotacji i ilości dzieci do 10 stycznia następnego roku
8) Posiadanie dostępu do platformy i prowadzenie sprawozdawczości SIO
9) Zatrudnianie/zwalnianie/ pracowników-nauczycieli jak i obsługi administracyjno-finansowej, organizacyjnej czy technicznej(zawieranie umów o pracę).Wypłacanie poborów do 10 następnego miesiąca. Odprowadzanie składek ZUS i podatków do US .
10) Dokształcanie kadry przedszkola, przeprowadzanie szkoleń obowiązkowych, kierowania na badania lekarskie, dbanie o sprawny sprzęt P-poż i nadzór nad stosowaniem przepisów BHP i HACCP oraz dokonywanie przeglądów budynków
11) Pomoc nauczycielowi w momencie wypalenia zawodowego
12) Starania o zdobywanie certyfikatów metod nowoczesnego i ciekawego nauczania, organizacja dodatkowych zajęć poza programowych w porozumieniu z rodzicami i Radą Pedagogiczną oraz wzbogacanie oferty usług przedszkola.
13) Doposażanie placówki w pomoce dydaktyczne, zabawki, nowoczesny sprzęt multimedialny do realizacji programów nauczania, wychowawczych i opiekuńczych przeznaczając środki na potrzeby bieżące i planowane przedszkola.
14) Wykonywanie bieżących i planowanych remontów obiektów przedszkola i terenu wokół budynków oraz nadzór nad bezpieczeństwem przy przedszkolnych placów zabaw zaopatrując w sprzęt do bezpiecznej zabawy i zajęć na wolnym powietrzu.
15) osobiste reprezentowanie placówki podczas kontroli zewnętrznych/ sanepid,straż.kuratorium/
16) Rekrutacja dzieci do przedszkola-przyjmowanie kart dziecka i zawieranie umów o świadczenie usług z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka/na cały okres pobytu dziecka w przedszkolu/ bezterminowo/ , co daje możliwość zrezygnowania z usług w każdym momencie uiszczając ostatnią wpłatę za miesiąc ,w którym następuje rezygnacja z usług.
17) Prowadzenie księgi rejestru dzieci.
18) Archiwizowanie dokumentacji przedszkola
19) Pozyskiwanie środków unijnych , Biura Pracy i innych stwarzając nowe miejsca pracy co jednocześnie przyczynia się do zwiększania miejsc w przedszkolu i daje większe szanse dostępu dzieciom do edukacji przedszkolnej, tworzenie nowych oddziałów przedszkola.
20) Reklamowanie i informowanie o zakresie kształcenia oraz dbanie o wizerunek przedszkola jak i wychowanków na zewnątrz placówki
21) Tworzenie i aktualizacja informacji na stronie internetowej i portalach społecznościowych poprzez umieszczanie zdjęć z życia przedszkola oraz aktualizacja BIP na,, Wrotach Pomorza,,
22) Spotkania z rodzicami, udział w zebraniach i posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
23) Ścisła współpraca z pracownikami przedszkola oraz rozstrzyganie problemów i zaistniałych nieporozumień jako pracownika administracyjnego przedszkola, ich kierownika i bezpośredni ego przełożonego.
§ 10.
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) opracowanie i zatwierdzenie Regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola
2) planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczej,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, o ile nie powodują one skutków finansowych,
4) wydawanie opinii na prośbę dyrektora przedszkola,
5) opiniowanie przydziału nauczycielom dodatkowych czynności oraz stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
6) wnioskowanie do dyrektora o dokonanie zmian w niniejszym statucie.
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.
§ 11
1. Za zgodą i na wniosek dyrektora w przedszkolu może, ale nie musi funkcjonować Rada Rodziców, w skład której wchodzą przedstawiciele poszczególnych grup wiekowych, wybrani przez ogół rodziców na zebraniach grupowych.
2. Do kompetencji Rady Rodziców należy: 1) pomoc w doskonaleniu organizacji i podnoszeniu jakości pracy przedszkola,
2) pozyskiwanie rodziców do współpracy i współudział w realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych placówki,
3) organizowanie i propagowanie akcji społeczno-użytecznych organizowanych na potrzeby przedszkola oraz akcji charytatywnych,
4) organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, przedszkolu, w środowisku,
5) gromadzenie własnych funduszy pochodzących z darowizn rodziców oraz podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na rzecz przedszkola,
6) finansowanie z własnych środków zakupu materiałów plastycznych, uroczystości, imprez, upominków dla dzieci, wycieczek i innych atrakcji kulturalnych i oświatowych oraz dofinansowywanie pomocy dydaktycznych i wyposażenia placówki
7) opracowanie i uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola
8) występowanie do dyrektora z wnioskami i opiniami na temat wszystkich spraw dotyczących placówki,
9) popularyzacja działań przedszkola w środowisku.
§ 12
Organy przedszkola współdziałają ze sobą wzajemnie wymieniając informacje. Mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w statucie przedszkola.
ROZDZIAŁ IV Organizacja przedszkola
§ 13
1. Przedszkole jest placówką wielooddziałową zlokalizowaną w budynku macierzystej siedziby przedszkola przy ul. Głównej 70 w Kobylnicy i budynku w Kwakowie ul. Cicha 2
2. Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska toteż organ prowadzący decyduje o stworzeniu bądź likwidacji oddziału na miesiąc przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
3. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku. Wielkość grupy to 26 dzieci.
4. Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych, dobranych według zainteresowań dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej placówki. Na prośbę rodzica i za zgodą wychowawcy możliwe jest umieszczenie dziecka w innej grupie wiekowej.
5. W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
§ 14
1. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
2. Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku z możliwością wyznaczenia przerwy wakacyjnej w porozumieniu z rodzicami oraz zgodnie z zawartymi umowami o świadczenie usług.
§ 15
1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
§ 16
1. Praca opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest przede wszystkim w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program rozwoju placówki a także dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego i programy autorskie nauczycieli.
2. Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się:
o od poniedziałku do piątku
o w godzinach od 6.30 do 16.30
o przez 10 miesięcy w roku, tj. od 1 września do 30 czerwca.
3. Czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.
§ 17
1. Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców.
2. Wyjątek stanowi nauka języka obcego oraz zajęcia sportowe, które to zajęcia są obligatoryjne dla wszystkich dzieci uczęszczających do placówki, gdyż wynikają z założeń przedszkola.
3. Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor pedagogiczny przedszkola.
6. Dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach dodatkowych pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego grupę.
7. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych, w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
8. Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi, w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
9. Dodatkowa oferta opiekuńcza, edukacyjna, wychowawcza i rekreacyjna przedszkola skierowana jest do dzieci zarówno zapisanych do oddziałów przedszkolnych na rok szkolny, jak również spoza placówki oraz do ich rodziców.
10. Realizacja dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej dla dzieci i ich rodziców może być organizowane w czasie pracy przedszkola a także w dni wolne od pracy, według zapotrzebowania środowiska lokalnego i możliwości organizacyjnych przedszkola.
§ 18
1. Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą, takimi jak: szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, ośrodki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych. Przedszkole zatrudnia psychologa a logopeda opłacany jest przez rodziców dzieci, które korzystają z zajęć logopedycznych.
2. Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności lokalnej i promocję placówki.
§19
Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych korzystają odpłatnie z trzech posiłków dziennie dostarczanych przez firmę cateringową:
1. śniadania
2. obiadu
3. podwieczorku
§ 20
1. Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciel któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz potrzeb i zainteresowań dzieci.
3. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci, nauczyciele przestrzegają obowiązujących w podstawie programowej wychowania przedszkolnego proporcji zagospodarowania czasu dzieci w rozliczeniu tygodniowym.
§ 21
Do realizacji celów statutowych przedszkola placówka posiada:
• dziewięć sal do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
• toalety dla dzieci i dorosłych,
• trzy szatnie dla dzieci,
•dwie wydawalnie posiłków, leżakownię
• pomieszczenie biurowe,
• pomieszczenia socjalne,
• place zabaw.
ROZDZIAŁ V Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 22
1. Organ Prowadzący zatrudnia w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników pomocniczych.
2. Pracownicy pedagogiczni i obsługi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno-prawną.
§ 23
1. Organ Prowadzący przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym przynajmniej jednemu nauczycielowi.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno-wychowawczą w oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci.
3. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami od pozostałych osób pełniących powierzone im obowiązki nie wymaga się wykształcenia pedagogicznego.
4. Obowiązkiem nauczyciela jest :
1) znać podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej i na tej podstawie, jak również w oparciu o diagnozę i wybrane programy wychowania przedszkolnego planować i prowadzić pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną,
2) znać aktualny statut przedszkola,
3) prowadzić i dokumentować obserwację pedagogiczną swoich wychowanków, a także prowadzić i dokumentować diagnozę przedszkolną dzieci 5 i 6 letnich zgodnie z obowiązującymi w placówce zasadami,
4) opracowywać i realizować w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, indywidualny program wspomagania i korygowani rozwoju każdego dziecka ,
5) systematycznie i rzetelnie informować rodziców o podejmowanych zadaniach kształcących i wychowawczych, rozwoju dziecka oraz stanie gotowości do podjęcia nauki szkolnej przez dzieci 5 i 6 letnie,
6) współpracować z rodzicami / prawnymi opiekunami w realizacji ich praw i obowiązków określonych w niniejszym statucie,
7) systematycznie doskonalić swój warsztat pracy i podnosić jakość świadczonej pracy poprzez stosowanie nowoczesnych, skutecznych i atrakcyjnych dla dzieci form i metod pracy,
8) dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa,
9) wykonywać rzetelnie wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez organ przedszkola), oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora pedagogicznego i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
5. Nauczyciel ma prawo do:
1) udziału w formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez przedszkole,
2) korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych, portali dostępnych w placówce,
3) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji,
4) wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji własnych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
5) oceny pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 24
1. Podstawowymi obowiązkami pracowników administracji i obsługi są:
1) dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola,
2) dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola,
3) współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
4) rzetelne wykonywanie wszystkich zadań
5) znajomość aktualnego statutu przedszkola.
3. Pracownicy obsługi i administracji mają prawo do: 1) udziału w kierowanych do nich szkoleniach organizowanych na terenie przedszkola,
2) korzystania ze sprzętu i urządzeń wspomagających ich pracę
3) proponowania dyrektorowi zmian mających na celu usprawnianie ich pracy i podnoszenie jakości pracy placówki.
4)terminowej miesięcznej wypłaty wynagrodzenia za wykonaną pracę/płatnej do 10 dnia następnego miesiąca/
§ 25
Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
ROZDZIAŁ VI Rodzice / prawni opiekunowie i wychowankowie przedszkola/
§ 26
1. Rodzice / prawni opiekunowie i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko, i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Formy współdziałania to
1) zebrania ogólne i grupowe,
2) kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,
3) zajęcia otwarte,
4) spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, pedagogiem, lekarzem itp.
5) imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci,
6) warsztaty dla rodziców,
7) pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów, opinii i informacji na obowiązujących drukach zgodnych z wzorem MEN,
8) gazetki informacyjne dla rodziców,
9) wycieczki,
10) spotkania integracyjne, festyny,
11) inne formy stosowane w pedagogice.
3. Rodzice / prawni opiekunowie mają prawo do:
1) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,
2) wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
3) znajomości założeń i zadań kształcących i wychowawczych wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale,
4) uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych oraz stanu gotowości dziecka 5 i 6 letniego do podjęcia nauki w szkole ,
5) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola,
6) wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne),
7) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
8) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola,
9) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola, w oparciu o tradycje środowiska i regionu,
10) udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych,
11) zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji, za jego zgodą, własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola,
12) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
13) zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
14) ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem przedszkola, od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia,
15) wyboru odpłatnych zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kształcącej oraz rekreacyjnej przedszkola.
4. Rodzice / prawni opiekunowie mają obowiązek:
1) znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu,
2) ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju dziecka,
3) zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu, i w jego przypadku usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni,
4) przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki – przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, w godzinach funkcjonowania przedszkola; [pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica, rodzic składa u dyrektora bądź nauczyciela prowadzącego grupę; osoba upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice / prawni opiekunowie przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę],
5) przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, jak również przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie, potwierdzające iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do przedszkola, w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej chorobie dziecka, np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne i inne, oraz po spowodowanej chorobą nieobecności trwającej ponad pięć dni,
6) informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
7) uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
8) na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego,
9) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń,
10) terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu i wybrane zajęcia dodatkowe, zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z organem prowadzącym przedszkola,
11) respektować uchwały Rady Pedagogicznej i postanowienia podjęte w ramach ich kompetencji,
12) zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”,
13) odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości ustalonej przez dyrektora, dotyczącej dodatkowej oferty opiekuńczej placówki,
14) z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.
§ 27
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
2. Dzieci w wieku 5 i 6 lat obywają w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, i miarę w wolnych miejsc, do przedszkola może uczęszczać dziecko, które nie ukończyło 2,5 roku.
4. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do placówki nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym ukończy 10 lat.
5. Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej,
2) akceptacji takim jaki jest, szacunku, godności i poszanowania tożsamości i własności osobistej,
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć seksualnych, zaniedbania ze strony dorosłych,
4) swobody myślenia, sumienia i wyznania, wypowiedzi swoich myśli i uczuć oraz niewiedzy,
5) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
6) zabawy, wypoczynku, czasu wolnego oraz wyboru towarzyszy zabawy,
7) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
8) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
9) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
10) pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
6. Do obowiązków dziecka należy:
1) zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej,
2) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników,
3) każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy (salę zabaw, ogród przedszkolny),
4) informowanie nauczyciela o problemach fizjologicznych,
5) szanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu w budynku i ogrodzie przedszkolnym, a także zwracanie zabawek pożyczonych z przedszkola lub od kolegów,
6) słuchanie i wykonywanie poleceń a także odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ VII Zasady rekrutacji, przyjmowania i skreślania dziecka z listy wychowanków
§ 28
1. Przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny, następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy stronami tj. przynajmniej jednym rodzicem / prawnym opiekunem, a dyrektorem przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. karty zgłoszenia, podpisanej przez co najmniej jednego rodzica / opiekuna prawnego. Rodzic zna i akceptuje działalność placówki.
2. Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 28.1 niniejszego statutu, następuje zgodnie z jej treścią.
3. Przyjęcie dziecka do przedszkola może nastąpić również w trakcie roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc.
4. W przedszkolu prowadzi się rejestr dzieci zawierający informacje: nazwisko i imię dziecka, datę urodzenia , i adres zamieszkania, imiona rodziców oraz datę opuszczenia przedszkola.
§ 29
1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola, w szczególności gdy rodzice / prawni opiekunowie:
1) nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu,
2) nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat – na zasadach zawartych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno-prawnej,
3) zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu,
4) nie zgłosili dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu grupę powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni, a także wówczas gdy:
5) nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami / prawnymi opiekunami a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
6) dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
7) dziecko nagminnie łamie swoje obowiązki wynikające z postanowień niniejszego statutu.
2. W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno-prawnej, o której mowa w § 28.1 niniejszego statutu.
3. Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości przedszkola.
4. Od decyzji dyrektora służy rodzicom / prawnym opiekunom dziecka odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego przedszkole.
5. Decyzja organu prowadzącego przedszkole jest ostateczna.
ROZDZIAŁ VIII Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
§ 30
1. Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł: 1) dotacji Gminy Kobylnica – proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminę Kobylnica,
2) dotacji gmin ościennych proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminy ościenne i miasto Słupsk,
3) opłat żywieniowych wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola,
4) opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
5) darowizn
6) innych źródeł, takich jak np. środków unijnych, festynów, kiermaszy, zbiórek surowców wtórnych.
§ 31
- Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
1) czesnego
2) opłat za zajęcia dodatkowe,
3) opłat za dodatkową ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych.
2. Czesne składa się z:
1) opłaty stałej – niepodlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu
2) opłaty za wyżywienie
3) Czesne należy uiszczać do dnia 5. każdego miesiąca „z góry” na konto placówki .
4) Czesne pobierane jest przez okres 12 miesięcy .
3. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki .
4. W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą odsetki ustawowe.
5. W przypadku zaległości w opłatach trwającej powyżej jednego miesiąca od terminu ustalonego w niniejszym statucie, dyrektor przedszkola powiadamia pisemnie rodziców o wysokości należności wraz z odsetkami i podaje 7-dniowy termin wpłaty. Po tym terminie dziecko zostaje skreślone z listy dzieci uczęszczających w trybie natychmiastowym.
ROZDZIAŁ IX Postanowienia końcowe
§ 32
1. Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola.
2. Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on
-udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli w poszczególnych grupach przedszkolnych
3. Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
6. Przedszkole posiada swoje logo .
7. Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej. Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
8. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
9. Statut wchodzi w życie z dniem 10 września 2012 roku
Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dn.10.09.2012r
Udostępniony przez Organ Prowadzący Halinę Koźluk